
1. Dlaczego deweloper korzysta z trybu specustawy mieszkaniowej?
Obecnie teren Doków w Porcie Praskim nie jest objęty miejskim planem zagospodarowania przestrzennego, a prace nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy zostały wstrzymane. Ponieważ wyłożony w 2015 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie został uchwalony przez 9 lat, w celu uzupełnienia brakującej tkanki miejskiej Port Praski zdecydował się na zastosowanie Ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych i towarzyszących z 2018 r. Wybrana procedura, uzupełniona tzw. lokalnymi standardami urbanistycznymi i architektonicznymi, pozwala wypracować z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy oraz lokalną społecznością projekt dostosowany do lokalnych uwarunkowań i potrzeb. Zobowiązuje również dewelopera do partycypacji w rozwoju dzielnicy: rozbudowie infrastruktury oświatowej, drogowej, rekreacyjnej. Ostateczną decyzję o możliwości realizacji osiedla Doki w Porcie Praskim podejmą uchwałą radni m.st. Warszawy.
2. Jakie korzyści planowane osiedle przyniesie dla dzielnicy?
Ta część portu pozostaje od lat niezagospodarowana i niedostępna dla mieszkańców Warszawy. Planowane osiedle przyniesie szereg korzyści dla najbliższej okolicy. Chcemy przywrócić to unikalnie położone miejsce miastu, uatrakcyjniając je przyjazną przestrzenią publiczną, gastronomią i drobnym handlem oraz możliwością wodnej rekreacji w otoczeniu przyrody. Teren nowego osiedla będzie nieogrodzony i ogólnodostępny dla mieszkańców Warszawy. W przyszłości powstaną tu nowe miejsca pracy. Port Praski sfinansuje znaczące inwestycje towarzyszące, które będą służyły lokalnej społeczności. W ramach wypracowanego wspólnie z Urzędem Dzielnicy Praga-Północ porozumienia Port Praski może sfinansować modernizację Szkoły Podstawowej nr 50 im. Królowej Jadwigi. Ponadto przeprowadzimy też częściowy remont i rozbudowę ulic J. Zamoyskiego, Kępnej i Sokolej. Wraz z zakończeniem budowy powstaną nowe szlaki piesze, które ułatwią swobodne przemieszczanie się między stacją metra Stadion Narodowy, a nowym mostem pieszo-rowerowym nad Wisłą, w tym przez zielony
3. Czy deweloper liczy się z uwagami mieszkańców? Czy projekt ulegnie zmianie?
Prezentowany projekt otrzymał pozytywną opinię Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m. st. Warszawy i jest zgodny z tzw. lokalnymi standardami urbanistycznymi i architektonicznymi, które dotyczą m.in. zapewnienia określonej liczby miejsc w placówkach oświatowych, dostępu do terenów rekreacyjnych czy komunikacji publicznej. Prowadzimy dialog o inwestycji, aby przedstawić mieszkańcom dzielnicy planowane osiedle, jego funkcje publiczne i społeczne. Zakładamy, że wspólne omówienie koncepcji daje możliwość udoskonalenia projektu architektonicznego zgodnie z realnymi potrzebami naszych sąsiadów. Projekt zostanie opisany we wniosku, który złożymy do Rady Miasta. Ostateczną decyzję o możliwości realizacji osiedla Doki w Porcie Praskim podejmą uchwałą radni m. st. Warszawy. Dlatego zapraszamy do aktywnego udziału w otwartych spotkaniach i przesyłaniu opinii na adres dialog@portpraski.pl.
4. Ile mieszkań powstanie na terenie planowanego osiedla?
Na terenie Doków w Porcie Praskim planujemy w pierwszym etapie (na nabrzeżu) około 337 mieszkań i kolejne około 935 mieszkań w drugim etapie (na pirsie). Wszystkie budynki będą miały łącznie około 65 500 mkw. powierzchni użytkowej (PUM). Docelowo zamieszka tutaj około 2 340 osób.
5. Jakie usługi powstaną na osiedlu? Jaką powierzchnię zajmie drobny handel?
Z myślą o mieszkańcach osiedla i dzielnicy chcemy zapewnić szeroką ofertę handlowo-usługową na terenie nowego osiedla. W parterach nowych budynków znajdą się lokale takie jak np. piekarnie, kawiarnie, restauracje, małe sklepy oraz przydatne usługi takie jak apteka, fryzjer, poczta czy siłownia. Łącznie drobny handel w parterach zajmie około 10 500 mkw. powierzchni, czyli około 16% powierzchni użytkowej całego osiedla.
6. Ile zieleni będzie na planowanym osiedlu?
Na planowanym osiedlu Doki zasadzimy około 400 drzew, a powierzchnia biologicznie czynna (rodzime drzewa, krzewy, łąki, rośliny) zajmie łącznie 13 000 mkw., czyli 25% terenu osiedla, z czego:
- 4 287 mkw. zajmie zieleń na gruncie rodzimym (32%)
- 3 947 mkw. zajmie zieleń na dachach (30%)
- 3 376 mkw. zajmie zieleń na stropie (25%)
- 1 692 mkw. zajmie zieleń na dziedzińcach (13%)
7. Czy deweloper planuje ingerować w zieleń na terenie pirsu południowego? Czy teren będzie ogólnodostępny? Czy będzie tam zabudowa?
W Porcie Praskim cenimy kontakt z naturą i szanujemy miejską przyrodę, dlatego zrezygnowaliśmy z zabudowy tzw. zielonego pirsu / pirsu południowego. Obecnie miejsce to jest zaniedbane, dlatego proponujemy poddanie go niezbędnym zabiegom rekultywacyjnym, uzupełniającym nasadzeniom drzew i krzewów i zagospodarowaniu z minimalną ingerencją w istniejącą zieleń. Nasza propozycja uwzględnia udostępnienie zielonego pirsu do użytku publicznego i wytyczenie nieutwardzonych ścieżek pieszych oraz stworzenie kładek między pirsami, które pozwolą wszystkim mieszkańcom cieszyć się tą oazą zieleni w centrum miasta. W ramach dialogu z mieszkańcami chcemy poznać ich oczekiwania i potrzeby związane z zagospodarowaniem tego terenu.
8. Ile miejsc parkingowych będzie na planowanym osiedlu?
Z uwagi na doskonały dostęp do komunikacji publicznej w sąsiedztwie zgodnie ze standardami urbanistycznymi i architektonicznymi m.st. Warszawy współczynnik parkingowy wynosi jedno miejsce na jedno mieszkanie. Zatem w garażach podziemnych powstanie 337 miejsc parkingowych w pierwszym etapie (na nabrzeżu) oraz 935 miejsc parkingowych w drugim etapie (na pirsie). Ponadto na terenie osiedla powstaną 104 miejsca parkingowe np. dla klientów lokali handlowych.
9. Jak planowane osiedle wpłynie na ruch samochodowy i drogi w okolicy?
Koncepcja skomunikowania planowanego osiedla została wstępnie skonsultowana z Biurem Zarządzania Ruchu Drogowego Urzędu m.st. Warszawy, a także przedstawicielami Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Zakłada ona kilka wjazdów i wyjazdów na teren planowanego osiedla. Od strony przedłużonej ul. Kępnej powstanie wjazd do garażu pierwszego etapu (na nabrzeżu). Kolejne dwa wjazdy powstaną z ul. J. Zamoyskiego: na przedłużeniu osi ul. Jagiellońskiej oraz na wysokości skrzyżowania z ul. Sprzeczną. Czwarty wjazd na teren planowanego osiedla będzie zlokalizowany od strony ul. Sokolej. Ponadto, wprowadzimy też drobne zmiany na skrzyżowaniu ul. Zamoście i Wybrzeże Szczecińskie.
W przeważającej części osiedla nie planujemy możliwości poruszania się samochodami: ruch kołowy będzie odbywać się w garażu podziemnym tak, aby Doki były spokojnym, bezpiecznym miejscem dla pieszych, sprzyjającym rekreacji i wypoczynkowi, a sąsiednie tereny zielone wolne od hałasu i zanieczyszczeń.
Zgodnie z wytycznymi zaproponowanymi przez Urząd m.st. Warszawy wyspecjalizowana firma projektowo–konsultingowa TransEko wykonała pomiary, analizę i prognozę ruchu w rejonie Portu Praskiego w kilku wariantach. Opracowana prognoza ruchu na analizowanym obszarze powstała z perspektywą na rok 2030. W ramach tej analizy wykonano prognozy i symulacje uwzględniające trzy warianty układu drogowego w rejonie skrzyżowania ulic Kijowskiej, Targowej i Sokolej. Planowana inwestycja nie wpłynie w znaczący sposób na warunki ruchu w analizowanym obszarze. Przed jej realizacją uzgodnimy tzw. stałą organizację ruchu z Urzędem m.st. Warszawy.
W przeważającej części osiedla nie planujemy możliwości poruszania się samochodami: ruch kołowy będzie odbywać się w garażu podziemnym tak, aby Doki były spokojnym, bezpiecznym miejscem dla pieszych, sprzyjającym rekreacji i wypoczynkowi, a sąsiednie tereny zielone wolne od hałasu i zanieczyszczeń.
Zgodnie z wytycznymi zaproponowanymi przez Urząd m.st. Warszawy wyspecjalizowana firma projektowo–konsultingowa TransEko wykonała pomiary, analizę i prognozę ruchu w rejonie Portu Praskiego w kilku wariantach. Opracowana prognoza ruchu na analizowanym obszarze powstała z perspektywą na rok 2030. W ramach tej analizy wykonano prognozy i symulacje uwzględniające trzy warianty układu drogowego w rejonie skrzyżowania ulic Kijowskiej, Targowej i Sokolej. Planowana inwestycja nie wpłynie w znaczący sposób na warunki ruchu w analizowanym obszarze. Przed jej realizacją uzgodnimy tzw. stałą organizację ruchu z Urzędem m.st. Warszawy.
10. Jak wysokie będą nowe budynki?
Wysokość nowych budynków zachowuje skalę zabudowy Starej Pragi i istniejącej części Portu Praskiego oraz nawiązuje kompozycją do układu praskich kamienic. Architekci zaprojektowali budynki o zróżnicowanej wysokości od 5 do 7 pięter (25-28m wysokości). Na cyplu pirsu zaplanowano tzw. dominantę architektoniczną, czyli wyróżniający się wizualnie budynek o wysokości 10 pięter (35m wysokości).
11. Ile będą kosztować mieszkania na planowanym osiedlu?
Z uwagi na wczesny etap realizacji, koszt mieszkań nie został jeszcze ustalony. Szacujemy, że cena metra kwadratowego będzie zbliżona do cen w podobnych nowych budynkach mieszkalnych w tej części miasta.
12. Kiedy ruszy budowa? Ile czasu potrwa? Czy będzie etapowana?
Termin realizacji zależy od przebiegu procedur administracyjnych. Do prac budowlanych przystąpimy po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Planowane osiedle będzie powstawać w dwóch etapach: pierwszym na nabrzeżu od strony ul. J. Zamoyskiego, drugim bezpośrednio na pirsie.
13. Jak budowa osiedla wpłynie na stan wód gruntowych? Czy osiedle będzie zabezpieczone przed powodzią?
Opracowania, którymi dysponują Wody Polskie, potwierdzają, że Port Praski i jego okolica posiada odpowiednie zabezpieczenie przeciwpowodziowe, a zbudowana w 2021 roku śluza umożliwia budowę osiedla nad wodą. Planowane prace nie będą naruszały istniejącego systemu hydrologicznego. Analogicznie do podobnych projektów nadrzecznych, wykopy pod fundamenty zostaną odpowiednio zabezpieczone przed dostępem wody. Budowa garaży podziemnych planowana jest tylko w istniejących pirsach.
14. Czy każdy będzie mieć dostęp do basenu portowego czy będzie on ograniczony tylko dla mieszkańców osiedla?
Planujemy udostępnić baseny portowe do celów rekreacyjnych, stworzyć tutaj m.in. wypożyczalnię sprzętu wodnego i miejsca do cumowania łodzi czy kajaków. Chcemy udostępnić baseny portowe na funkcję rekreacyjną, np. dla kajaków, SUP-ów itp. W ramach przepraw promowych Warszawskich Linii Turystycznych mamy nadzieję uruchomić przystanek tramwaju wodnego, który pływałby przez śluzę Portu Praskiego w kierunku innych przystanków zlokalizowanych wzdłuż brzegów Wisły.
15. Jak zabezpieczone będą baseny portowe przed przypadkowym wpadaniem ludzi do wody?
Architekci zaprojektowali rozwiązania wykorzystywane w podobnych projektach nadrzecznych. Nabrzeża pirsów będą posiadać dwa poziomy. Górny będzie ogólnodostępny i zabezpieczony balustradami. Dolny z miejscami do cumowania będzie dostępny, ale z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
16. Jakie są różnice między ustaleniami studium, a planowanym projektem?
Obecnie teren Doków w Porcie Praskim nie jest objęty miejskim planem zagospodarowania przestrzennego, a prace nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy zostały wstrzymane. Dążąc do przemiany niezagospodarowanej części portu na otwartą dla mieszkańców i przyjazną część dzielnicy, proponujemy zabudowę mieszkaniową z usługami w parterach jako funkcją uzupełniającą. Według nadal obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy obszar planowanego osiedla obejmuje zabudowę o średniej wysokości 20m i współczynniku intensywności brutto 3,5 z zachowaniem 25-40% powierzchni biologicznie czynnej. Proponowana koncepcja osiedla Doki w Porcie Praskim zakłada zabudowę o średniej wysokości mniej niż 20m i współczynniku intensywności brutto 2,2 z zachowaniem 25% powierzchni biologicznie czynnej z wyłączeniem wody.
17. Czy Port Praski podlega konserwatorowi zabytków? Jakie elementy są pod ochroną?
Zgodnie z kartą ewidencyjną ochronie konserwatorskiej podlega układ przestrzenny Portu Praskiego (kanał wejściowy i baseny) wraz z betonowymi nabrzeżami i reliktami urządzeń portowych. Zabudowa Portu Praskiego będzie uzgadniana z konserwatorem zabytków m.in. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę.
18. Kiedy powstanie wieżowa część Portu Praskiego, tzw. „City”? Jak wysoka będzie?
Obecnie trwają prace projektowe nad częścią Portu Praskiego położoną najbliżej stacji metra i stacji kolejowej Stadion Narodowy. Wszystkie koncepcje i wyłożone do tej pory projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego przewidują powstanie tam budynków wysokościowych. Wierzymy, że ten etap Portu Praskiego w znaczący sposób przyczyni się do stworzenia nowoczesnych miejsc pracy i rozwoju biznesu po prawej stronie Wisły. Procedura planistyczna zastosowana dla osiedla „Doki” dopuszcza wyłącznie projekty o funkcjach mieszkaniowych. Mamy nadzieję przystąpić do realizacji biurowej części tzw. „City” po uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.